Din arbetsplats ska inte bara hjälpa dig att utvecklas, utmana dig och ge dig en lön som du kan leva på. Den måste också vara en säker plats att arbeta på. Som anställd är det inte alltid som du uppmärksamma brister, speciellt inte om du är ny i arbetsliv eller i arbetsuppgifterna.

Hjärtstartare och första hjälpen

Det ska alltid finnas ett första hjälpen-kit som är tillgängligt för alla. Om du jobbar på en stor arbetsplats borde det finnas en på varje avdelning. En hjärtstartare är viktig på alla arbetsplatser men främst där risken för allvarliga olyckor är större såsom inom bygg- och industribranschen. Uppmana dina arbetsgivare att köpa hjärtstartare för att skydda dig och alla anställda. De kostar inte mycket och har lätta instruktioner för att alla ska kunna använda en. Hjärtstillestånd gör skada efter bara några minuter, det gäller att handla snabbt och hjärtstartaren kan rädda någons liv i väntan på ambulans.

Psykisk hälsa

Enligt lag ska personer inte få psykiska problem på grund av arbetsbelastning eller särbehandling på jobbet. Det är svårt som chef att ha totalkontroll över allt och alla. Du som anställd har som skyldighet att säga till om du ser någon som har det jobbigt, eller om du själv börjar känna dig nere eller problem med kollegor. Så länge man tackar ja till arbetsuppgifter kommer chefer att anta att du klarar av dem, så länge du inte sätter ned foton kommer kollegor och chefer anta att hur de behandlar dig är okej. Du kan alltid vända dig till facket eller någon annan inom företaget om du inte klarar av att prata direkt med chefen.

Skyddsombud

Varje företag som är över fem personer behöver ett skyddsombud, på större företag kan det finnas flera men då ska det finnas ett huvudskyddsombud. Om du stöter på problem i arbetsmiljön, arbetstider eller säkerhet på arbetsplatsen ska du i första led tala med skyddsombudet som senare kan lägga krav på cheferna. Skyddsombudet har också som ansvar och uppgift att stoppa arbete om det föreligger omedelbar fara för någons liv.