Att göra en kickoff kan ha många fördelar för ett företag. Men om inget bra kommer utan arbete och vill man inte bara dra på sig en stor utgift gäller det att man planerar och sköter kickoffen på rätt sätt.

Har man tidigare varit med om kickoffer kanske man upplevt att de alla har följt ett mönster med power point-presentationer och föreläsningar med några aktiviteter inbakade. Nu är detta inte i sig ett recept för en dålig kickoff, men det kan vara bra att ha tänkt efter varför varje del av kickoffen faktiskt finns med.

En bra utgångspunkt är faktiskt slutet på kickoffen. Genom att börja från det sista på schemat kan man lättare skapa något av en röd tråd genom allt. Detta kräver ju dock att man skapat en idé för vad hela kickoffen ska leda till och vad det är man vill förstärka i företaget.

Tänk också på att man inte behöver stå för alla föreläsningar och aktiviteter själv. Det finns bra hjälp att få tag på som kan ge tips och råd om allt möjligt som kan vara till hjälp för stora eller små företag. De kommer nästan garanterat med mer erfarenhet och expertis inom en del områden än vad man själv kan leverera.

När det kommer till presentationer och föreläsningar gäller det att vara lite mer kreativ än vad man kanske skulle vara på ett affärsmöte. Genom att göra saker och ting lite mer ledigt och roligt kan man lättare hålla allas uppmärksamhet och engagemang. Verktyg som metaforer, humor och rekvisita är alla bra hjälpmedel och kan lämna ett mycket mer långvarig intryck än standardmetoden man ofta faller tillbaka på.

Slutligen är det bra att alltid låta kunden vara fokus när man försöker utveckla och förbättra företaget. Genom att ha en genomgående kundfokus även under kickoffen kan alla komma därifrån med ökad förståelse för hur kunden bäst hanteras i alla olika avdelningar.