Att som journalist vara uppmärksam på vad som händer inom det område som man bevakar och ska skriva om är en självklarhet. Men för många är det även viktigt att vara uppdaterad om vad som händer inom sin egen bransch. Det är här som tidningen (och webbplatsen) Journalisten ger vad journalisterna efterfrågan.

Tidningen har funnits sedan 1904 och hade redan från början ett stort fokus på det journalistiska yrket. Däremot var det i början snarare ett föreningsblad vilket gjorde att det främst var uppbyggt av material som medlemmarna själva skickade in. Under 80-talet togs beslutet om att göra om det till en tabloidtidning. En förändring som blev mycket uppskattad och man kunde relativt snabbt fördubbla antalet personer som jobbade på redaktionen. Sedan 1997 har även tidningen en webbplats – Journalisten.se

En prenumeration kostar 695kr (2015) per år eller 360kr per halvår. Alla som studerar till journalist får rabatt och behöver därmed bara betala 325kr per halvår.

Tidningen ges idag ut var tredje vecka och den som vill ha löpande nyheter kan besöka hemsidan på journalisten.se där nyheter med fokus på journalistik uppdateras dagligen.

På webbplatsen kan man följa uppdaterade nyheter, artiklar och läsa om olika evenemang som anordnas. Den som hellre är intresserad av opinionsbildning eller löneutveckling kan lägga tiden på att läsa de artiklar som presenteras inom dessa avdelningar.

En uppskattad avdelning är även ”Grodor” som visar att även journalister med mångårig utbildning och erfarenhet kan sätta rubriker eller uttrycka sig på ett sätt som verkligen blir fel.

Tidningen ska alltså inte bara ses som en tidning med nyheter inom journalistik utan även en guide för journalister som vill komma vidare i det arbete som de gör. Ett lysande exempel på detta är samlingen av adresser till presskontakter hos en mängd större företag i Sverige.