Marknadsundersökningar – effektiva affärsverktyg

marknadsundersökningar

Marknadsundersökningar görs av organisationer och företag i syfte att få reda på kundernas eller brukarnas användning av, och attityder till, deras produkter eller tjänster. Det kan också handla om att ta reda på vad kunderna eller brukarna tycker om hela företaget i fråga. Målet är att med hjälp av marknadsundersökningar kunna förbättra sitt företag och sina produkter utifrån ett kundperspektiv.

Hur du gör en marknadsföring

Marknadsundersökningar går att göra på olika sätt. Det finns både undersökningar av kvalitativ och kvantitativ karaktär. Det kanske allra viktigaste steget i skapandet av en marknadsundersökning är planeringsstadiet. Du bör till exempel fundera på varför du ska göra en marknadsundersökning, vad du vill få reda på, vilken din målgrupp är som du vill ska besvara frågorna samt hur du når ut till dem med undersökningen. Att skapa en marknadsundersökning kräver både tid och engagemang.

Varför göra en marknadsundersökning?

Det finns olika anledningar till att göra en marknadsundersökning. Det kan handla om att du vill förbättra dina produkter eller tjänster och sälja mer, men även för att få en överblick av marknaden och dina konkurrenter. En marknadsundersökning är extra viktig att utföra i uppstarten av ett företag. Då kan du få reda på om det finns tillräckligt kundunderlag för din vara eller tjänst, samt hur konkurrensen ser ut på marknaden. Även för redan befintliga företag är marknadsundersökningar ett nyttigt affärsverktyg . I synnerhet är kontinuerliga undersökningar bra, då dessa visar på hur kunder eller brukares inställning till specifika produkter, tjänster eller hela företaget ser ut över tid. Med sådan information blir det enklare för dig att förbättra ditt företag eller utveckla era produkter och i längden behålla och få nya kunder.