Motivation styr väldigt mycket i våra liv, och det inkluderar det vi jobbar med. Arbetsgivare som vet hur man motiverar sina anställda kommer att få gladare och mer produktiva medarbetare.

Steget mot motiverade anställda börjar redan vid rekryteringen. När man anställer rätt person för jobbet har man oftast redan fått en väldigt motiverad person.

Motivation kräver även tydliga mål. När alla vet vad de arbetar mot och kan se hur de kommer sig närmare detta bli motivation ofta något som naturligt följer med. Personer som arbetar med uppgifter utan att veta vad de leder till är sällan väldigt motiverade att jobba hårt.

Det kanske även är bra att ta in en skicklig föreläsare som kan hjälpa till att förmedla de tankar och inställningar man vill främja hos sina anställda. På så sätt behöver man som arbetsgivare inte känna pressen att man ska ha denna expertis själv, vilket absolut inte är något alla arbetsgivare besitter.

Anställda behöver också känna att de är värdefulla för företaget och att deras arbete uppskattas. Det är viktigt att alla i ledarposition ser till att visa uppskattning för bra utfört arbete och kan skapa bra relationer med sina medarbetare.