Kringprodukterna runt olika medieformer och rättigheter blir en allt vanligare syn. Men var kommer det hela ifrån och när började det hela bli så vanligt?

Fotbollen

Inom fortbollen så är det vanligt att fans köper både matchtröjor och halsdukar för att stödja sitt lag. Båda dessa klädesplaggen går att spåra tillbaka till sportens tidigaste historia som organiserad sport. När sporten började att organiseras i klubbar som försökte enas som regler så behövdes det även sätt att utmärka vilka som tillhörde vilket lag på planen. Ett sätt att göra detta var att varje lag fick använda sig av kepsar och halsdukar i en egen färg.

En förklaring till varför de började duka upp för att köpas av supportrarna hittar vi helt enkelt i att det många gånger var kallt att i England stå på läktaren under en match och heja på sitt favoritlag. Detta gjorde halsdukarna till ett perfekt sätt att både hjälpa supportrarna samt få läktarna täckta i lagets färger.

Idag erbjuder fotbollsklubbarna så mycket mer än bara halsdukar och matchställ. Allt ifrån mobilskal till golfpeggar finns ofta att köpa för att stödja sitt favoritlag.

Starwars

Den första film-franchisen som verkligen lyckades fånga konsumenternas hjärtan och plånböcker i form av kringprodukter var Star Wars. När skaparen, George Lucas skrev avtalet med filmstudion som skulle producera filmen så bad han om två saker som då, inte verkade vara värda speciellt mycket. För det första så bad han om att få alla rättigheterna gällande kringprodukter och för det andra så ville han ha alla rättigheterna gällande potentiella uppföljare till filmen. Inget av detta var på den tiden speciellt värdefullt, speciellt med tanke på att nästan ingen trodde på Star Wars som koncept.

Idag vet vi dock hur otroligt populär filmserien blev samt hur mycket kringprodukterna (eller merchandise som det heter på engelska) köps och är värda. I väntan på att den nya filmen skall släppas märker man även hur varumärket dyker upp på allt från flingpaket till leksaker och dryckesflaskor.